Sunday 13 January 2013

(013) SRIMAT THRIBUAWANARAJA MAULIWARMADEWA@NILATANAM@SRI TRI BUANA - RAJA PALEMBANG-JAMBI@DHAMARASRAYA (1286-1295M)

1286M
Setelah NILATANAM (PUTERA RAJA SURAN) menikah dengan Raden Chandera Puri (Puteri DEMANG LEBAR DAUN - RAJA PALEMBANG), maka ayahanda mertuanya mengangkat menantunya NILATANAM sebagai RAJA PALEMBANG yang baru dengan gelaran SRI TRI BUANA (Sulalatus-Salatin). Nama lain bagi SRI TRI BUANA ialah SRIMAT THRIBUAWANARAJA MAULIWARMADEWA.

Setelah itu, SRI TRI BUANA memindahkan kerajaannya dari PALEMBANG ke JAMBI@DHAMRASRAYA. Jadi, nama KERAJAAN MELAYU JAMBI@DHAMARASRRAYA  di bawah pemerintahan SRI TRI BUANA - keturunan langsung RAJA-RAJA BUKIT SIGUNTANG MAHAMERU menjadi lebih terkenal dan amat dimuliakan.  DEMANG LEBAR DAUN yang ketika itu dilantik menjadi BENDAHARA dipercayai kekal tinggal di PALEMBANG menjadi WALIKOTA PALEMBANG.  

1290M
KERAJAAN SINGHASARI telah cuba menyerang KERAJAAN MELAYU yang berpusat di JAMBI@DHAMARASRAYA, dan juga di PALEMBANG. Ekoran daripada serangan itu, ramai golongan  BANGSAWAN MELAYU PALEMBANG, dan JAMBI@DHAMARASRAYA, serta pengikut setia yang kebanyakannya terdiri daripada ORANG LAUT terpaksa menyelamatkan diri ke BENTAN, sebuah pulau yang agak besar dan sesuai untuk petempatan yang baru.

Di BENTAN sekitar 1250M - sudah ada sebuah KERAJAAN MELAYU yang diperintah oleh RAJA ASYHAR-AYA dan PERMAISURI WAN SERI BENI. Penghijrahan ORANG LAUT di BENTAN dalam tahun 1290M memperkukuhkan lagi KERAJAAN BENTAN. 

1295M
Diperkirakan beberapa tahun kemudiannya, SRI TRI BUANA yang masih bertahan berkerajaan di JAMBI@DHAMARASRAYA bersama isteri dan keluarga diraja, termasuk BENDAHARA DEMANG LEBAR DAUN belayar ke luar dari JAMBI@DHMARASRAYA untuk mencari perlindungan dan tempat baru hingga rombongan ekpedisi pelayaran itu sampai ke satu tempat yang dikenali sebagai BENTAN. Sewaktu rombongan SRI TRI BUANA sampai di BENTAN, BENTAN sudah ada sebuah KERAJAAN MELAYU.  Ekpedisi lautan ini dinukilkan secara terperinci oleh SULALATUS-SALATIN.

"Setelah itu, SRI TRI BUANA pun berangkatlah, kenaikan baginda LANCANG PEMUJANGAN, dan isteri Baginda di LANCANG PERAK. Maka, DEMANG LEBAR DAUN dengan segala menteri, hulubalang-hulubalang, masing-masing dengan kenaikannya.  Maka, rupa perahu itu pun terlalu banyak, tiada terbilang lagi, rupa tianmgnya seperti pohon kayu, rupa tunggul dan panji-panji seperti awan berarak, rupa payung raja-raja seperti mega, maka tumpatlah rupa laut itu oleh daripada kebanyakan perahu orang yang mengiring SRI TRI BUANA. Setelah keluar dari KUALA PALEMBANG menyeberang ke Selat lalu ke Selat Sambar.  Setelah keluar, maka kedengaranlah khabarnya ke Bentan mengatakan, "RAJA BUKIT SIGUNTANG, keturunan RAJA ISKANDAR ZULQARNAIN itu datang dari PALEMBANG ada di SELAT SAMBAR".

Sumber :
A. Samad Ahmad (200), SULALATUS-SALATIN, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. 

No comments:

Post a Comment