Thursday 24 January 2013

(024) SULTAN ABU SYAHID@RAJA IBRAHIM - RAJA MELAKA IV (1339-1340M)

RAJA IBRAHIM, adinda tiri RAJA KASSIM telah dilantik sebagai RAJA MELAKA IV (1339M) dengan gelaran SULTAN ABU SYAHID meskipun para pembesar tidak menyukai pelantikan tersebut. Hal ini disebabkan mereka menganggap bahawa RAJA REKANlah yang berkuasa, bukan SULTAN ABU SYAHID kerana baginda terlalu kecil semasa dilantik sebagai sultan.

Keadaan ini menyebabkan RAJA KASSIM bertindak untuk melakukan rampasan kuasa (coup d'etat) ke atas ISTANA MELAKA bersama SERI NARA DIRAJA TUN ALI (ayahanda saudara).

Dalam kes rampasan kuasa ini, RAJA REKAN telah menikam anak saudaranya, SULTAN ABU SYAHID di atas pangkuannya, dan kemudian RAJA REKAN sendiri telah melakukan bunuh diri.

Berikutan dengan peristiwa ini, RAJA KASSIM telah menggantikan adinda tirinya itu di atas takhta dengan gelaran SULTAN MUZAFFAR SYAH (1340M).

Pemerintahan SULTAN ABU SYAHID hanya bertahan selama 1 tahun 6 bulan sahaja.

Sumber :
(1) Prof. Madya Dr. Abd Rahman Ismail (USM), Penguasaan Kerajaan Melayu Melaka 1262M : Penemuan Fakta Terkini, Seminar Melaka Merentas Zaman (1262-2010M) pada 17 Oktober, 2011 di Seri Negeri, Melaka.
(2) Ismail Azman Omar (2009), Perkahwinan dan Kekeluargaan Raja-Raja Melayu Dalam Sejarah Melayu, Shah Alam : KARISMA SDN BHD.

No comments:

Post a Comment