Monday 28 January 2013

(028) RAJA MAHMUD@SULTAN MAHMUD SYAH - RAJA MELAKA VIII (1481-1511M)

RAJA MAHMUD telah diangkat sebagai RAJA MELAKA VIII dengan gelaran SULTAN MAHMUD SYAH (1481M) ketika baginda masih budak.  Ketika itu, SULTAN MAHMUD SYAH yang masih budak dijaga rapi oleh BENDAHARA PADUKA RAJA TUN PERAK dan ORANG KAYA LAKSAMANA HANG TUAH.

Kemudian setelah meningkat dewasa, SULTAN MAHMUD SYAH telah berkahwin dengan PUTERI (Puteri SULTAN MUHAMMAD SYAH - RAJA PAHANG I).

Kemudian, SULTAN MAHMUD SYAH juga telah mengahwini 2 orang gundik : TUN SABARIAH (Puteri ORANG KAYA LAKSAMANA HANG TUAH) dan TUN IRAM SENDARI.

Sejurus sebelum Portugis menyerang Kota Melaka, SULTAN MAHMUD SYAH dikatakan menyerahkan takhta Melaka kepada puteranya, RAJA AHMAD.  Namun begitu, putera ini kemudiannya dihukum bunuh oleh ayahandanya, SULTAN MAHMUD SYAH.

Sesudah itu, SULTAN MAHMUD SYAH kembali memerintah KERAJAAN MELAYU MELAKA berpusat di KAMPAR, di salah sebuah jajahan takluk Melaka.

Sewaktu Sultan Mahmud Syah di Kampar inilah, TUN SABAN BALIK@RADEN SAPIRO, ahli Sufi (Putera RADEN MULKIN@SERI MAHARAJA JIN) - keturunan Majapahit), ORANG KAYA PERAK telah mengadap baginda, memohon seorang putera baginda untuk dirajakan di Perak.  Baginda telah berkenan menghantar puteranya RAJA MUZAFFAR untuk dirajakan di Perak dengan gelaran SULTAN MUZAFFAR SYAH IBNI SULTAN MAHMUD SYAH (1528M).  Daripada keturunan SULTAN MUZAFFAR SYAH inilah berkesinambungan lahirnya zuriat langsung RAJA MELAYU MELAKA di PERAK berkekalan hingga sekarang.

Tidak lama kemudian, SULTAN MAHMUD SYAH telah mangkat di KAMPAR (1528M).

Adapun TUN SABAN BALIK@RADEN SAPIRO yang diam di Ulu Perak (1520M) mempunyai 2 orang adik perempuan : TUN@RADEN MALOGA@TO' TEMONG berkahwin dengan TO' BUSUR PUTIH@TO' PUTIH JEMBAL@TO' CANGKAT PELANDOK@TUN SAMAD PANJANG JANGGUT (dari Pattani Besar), dan TUN@RADEN SERI KANDIS yang berkahwin dengan ABDURRAHMAN WALI GUNUNG PONDOK (ayahanda MEGAT TERAWIS).   Wallahualam..

Sumber :
(1) Prof. Madya Dr. Abd Rahman Ismail (USM), Pengasasn Kerajaan Melayu Melaka 1262M : Penemuan Fakta Terkini, Seminar Melaka Merentas Zaman (1262-2010M) pada 17 Oktober, 2011 di Seri Negeri, Melaka.
(2) Ismail Azman Omar (2009), Perkahwinan dan Kekeluargaan Raja-Raja Melayu Dalam Sejarah Melayu, Shah Alam : KARISMA SDN BHD.
(3) Meor Ahmad Tajuddin Meor Mazlan (2005), Tun Saban Balik & Pembesar Melayu Perak, Perak : Yayasan Perak.
(3) Prof. Dr. Othman Yatim (UM), Sejarah Kesultanan Perak : Unsur-Unsur Kebudayaan Dalam Misa Melayu, Prosiding Seminar Antarabangsa Kesultana  Melayu Nusantara, Lembaga Muzium Pahang-ATMA (UKM), 2005. 

No comments:

Post a Comment