Saturday 5 January 2013

(005) ASWATTHAMAN@SRI KRIPAWARMAN@WAN PA : RAJA MEDANG GANA I (KELANTAN) (01-400 MASEHI)

Kerajaan Kelantan Purba yang bernama MEDANG KAMULAN@MEDANG PERMULAAN berubah nama kepada MEDANG GANA dalam period tahun 1-400M.

ASWATTHAMAN yang menjadi RAJA MEDANG GANA 1 menggunakan gelaran SRI KRIPAWARMAN.  Raja ini juga disebut sebagai WAN PA. Dua orang saudaranya bernama (1) MALINIWARMAN@WAN MALINI, dan (2) KAUNDINYAWARMAN@WAN KAUNDINYA.

Sewaktu ASWATTHAMAN@SRI KRIPAWARMAN membangunkan dinsastinya di MEDANG GANA, dan menguasai seluruh SEMENANJUNG TANAH MELAYU, baginda menggelarkan bangsa (mengikut fahamannya) yang mendiami kawasan takluknya BANGSA JAWA, dan menggelarkan SEMENANJUNG TANAH MELAYU (ketika itu Semenanjung Tanah Melayu belum bernama) sebagai JAWADWIPA@YAWADWIPA yang membawa makna KAWASAN JAWA atau TANAH JAWA. Kemudian, konsep JAWADWIPA@YAWADWIPA ini diperluaskan ke seluruh daratan NUSANTARA@ALAM MELAYU.

Konsep JAWADWIPA@YAWADWIPA yang menyamai NUSANTARA@ALAM MELAYU ini hanyalah dalam pemahaman dan persepsi sebahagian daripada warga Nusantara yang mengetahui hal tersebut melalui lisan. Misalnya, ORANG CHAM (INDO-CHINA) sekarang masih ada yang menggelarkan SEMENANJUNG TANAH MELAYU sebagai TANAH JAWA.   

Walau bagaimanapun, EMPAYAR JAWADWIPA@YAWADWIPA di bawah pemerintahan DINASTI SRI KERIPAWARMAN@WAN PA telah runtuh sekitar Tahun 200M apabila dikalahkan oleh MAHARAJA GUNUNG (FUNAN).


Sumber :  lokalgenius.blogspot.com

Abdullah bin Mohamed (Nakula) (2006), Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Peristiwa-Peristiwa Bersejarah, Kota Bharu : Muzium Kekantan.

No comments:

Post a Comment