Sunday 20 January 2013

(020) SERI ISKANDAR SYAH@PARAMESWARA - RAJA SINGAPURA@TEMASIK V (1257-1260M)

Sewaktu DASIA RAJA@PADUKA SERI MAHARAJA mangkat (1244M), dipercayai politik SINGAPURA@TEMASIK ketika itu tidak begitu stabil, dan sangat lemah. Sesudah itu, SINGAPURA@TEMASIK telah dapat dikuasai dan diperintah oleh RAJA SANGESINGA@TAMAGI,yakni menantu kepada RAJA SIAM.

Setelah beberapa lama mememerintah Singapura@Temasik,sekitar 1257M, muncul seorang PUTERA MELAYU yang dikenali sebagai PARAMESWARA (Putera Sang Aji Palembang - keturunan RAJA-RAJA BUKIT SIGUNTANG), dan para pengikut setianya telah diusir keluar dari PALEMBANG oleh BHATARA TIMAPEL (Raja Jawa yang menguasai Sang Aji Palembang, Sang Aji Tanjung Pura, dan Sang Aji Singapura), lalu PARAMESWARA belayar menuju SINGAPURA@TEMASIK.

Di Singapura@Temasik, PARAMESWARA dilayani dengan baik oleh RAJA SANGESINGA
@TAMAGI. Namun begitu, setelah berada lapan hari di Singapura@Temasik, PARAMESWARA telah merancang pembunuhan ke atas Sang Aji Singapura@Temasik itu, dan berjaya membunuh, dan mengambil takhta.

PARAMESWARA akhirnya berjaya menaiki takhta sebagai RAJA SINGAPURA@TEMASIK V (1257M) dengan gelaran SERI ISKANDAR SYAH selama 3 tahun hingga ke tarikh pengusirannya pada tahun 1260M oleh SIAM.

PARAMESWARA@SERI ISKANDAR SYAH dan para pengikut setianya kemudiannya melarikan diri ke MUAR dan selanjutnya ke BERTAM sebelum membuka NEGERI MELAKA pada Tahun 1262M.

Sumber :
(1) Prof. Madya Dr. Abd. Rahman Ismail (USM), Pengasasan Kerajaan Melayu Melaka 1262 : Penemuan Fakta Terkini, Seminar Melaka Merentas Zaman (1262-2010) pada 17 Oktober, 2011 di Seri Negeri, Melaka.
(2) Prof. Emiritus Dato' Dr. Mohd Yusoff Hashim (2005), Parameswara Pengasas Empayar Melaka, Melaka : IKSEP.

No comments:

Post a Comment