Saturday 12 January 2013

(012) DEMANG LEBAR DAUN - RAJA PALEMBANG

RAJA AFTABUL ARDZ (Raja Dika) telah memerintahkan RAJA ASMAGHAYAH (Raja Jin) untuk menghantar 3 orang cucunya : NILA PAHLAWAN, KRISYNA PENDITA dan NILA UTAMA (Putera Raja Suran) ke TANAH ANDALAS (Sumatera), yakni di sebuah negeri yang dikenali sebagai PALEMBANG.

RAJA PALEMBANG ketika itu bernama DEMANG LEBAR DAUN).

DEMANG LEBAR DAUN telah turun takhta menjadi MANGKUBUMI (BENDAHARA) untuk memberi laluan kepada menantunya, NILA UTAMA menjadi RAJA PALEMBANG dengan gelaran SANG SAPURBA TARAMBERI TERIBUANA.

Hasil perkahwinannya dengan WAN SENDARI (Puteri Demang Lebar Daun), SANG SAPURBA melahirkan : PUTERI SERI DEWI, PUTERI CENDANA DEWI, SANG MANIAKA dan SANG NILA UTAMA.

Sewaktu SANG SAPURBA bersama keluarganya dan DEMANG LEBAR DAUN merantau meninggalkan Palembang, rombongan diraja ini disambut baik oleh BETARA MAJAPAHIT,lalu seorang puteri Sang Sapurba yang bernama PUTERI CENDERA DEWI dikahwinkan dengan BETARA MAJAPAHIT itu. Hasil perkahwinan PUTERI CENDERA DEWI-BETARA MAJAPAHIT melahirkan RADEN INU MERTA WANGSA dan RADEN MAS PAMARI.

Sumber :
Ismail Azman Omar (2009), Perkahwinan dan Kekeluargaan Raja-Raja Melayu, Shah Alam : KARISMA SDN BHD.

1 comment:

  1. DEMANG LEBAR DAUN - RAJA PALEMBANG ADALAH ANTARA ADIK BERADIK 14 orang dari keturunan Raja Brunei. Brunei adala Raja segala raja di alam Melayu.
    http://www.royalark.net/Brunei/brunei3.htm

    ReplyDelete