Monday 4 February 2013

(0046) SULTAN IBRAHIM SHAH - RAJA JOHOR-RIAU VIII (1677-1685M)

1677M
Setelah Sultan Abdul Jalil III@Raja Bujang mangkat (1677M), maka seperti yang telah dipersetuji sebelumnya, maka RAJA IBRAHIM IBNI RAJA BAJAU yang tinggal di Pahang telah ditabalkan menjadi RAJA JOHOR-RIAU bergelar SULTAN IBRAHIM SHAH (1677-1685M). Bendahara Johor-Riau ketika itu ialah BENDAHARA SERI MAHARAJA TUN HABIB ABDUL MAJID.

1678M
Atas gesaan ayahanda mertuanya (Laksamana Tun Abdul Jamil), SULTAN IBRAHIM SHAH telah memindahkan pusat pemerintahannya dari PEKAN (Pahang) ke RIAU.

1679M
SULTAN IBRAHIM SHAH menitahkan mentuanya LAKSAMANA TUN ABDUL JAMIL dan DAENG MENGIKA membawa 300 buah perahu menyerang KERAJAAN JAMBI, dan akhirnya alah KERAJAAN JAMBI. 

Sesudah PERANG JAMBI ini, Sultan Ibrahim Shah mengurniakan mentuanya gelaran PADUKA RAJA TUN ABDUL JAMIL atas jasa-jasanya.  Sejak itu juga, PADUKA RAJA TUN ABDUL JAMIL menjadi ORANG BESAR yang paling berkuasa dalam KERAJAAN JOHOR-RIAU melebihi kuasa Bendahara Johor-Riau.

1681M
Paduka Raja Tun Abdul Jamil atas titah perintah Sultan Ibrahim Shah bersama Angkatan Perang Johor-Riau membantu JAMBI menyerang PALEMBANG.  Setelah menang, Paduka Raja Tun Abdul Jamil telah mengambil semua MERIAM PALEMBANG dan separuh Harta Rampasan dari Palembang ke Johor-Riau.

Sejak tarikh ini juga, PADUKA RAJA TUN ABDUL JAMIL yang bersifat sombong dan bongkak itu telah mengambil semua kuasa pemerintahan KERAJAAN JOHOR-RIAU dengan mengenepikan SULTAN IBRAHIM SHAH dan BENDAHARA JOHOR-RIAU.

1685M
SULTAN IBRAHIM SHAH telah mangkat di RIAU, dan beliau dikenali sebagai MARHUM BONGSU.

No comments:

Post a Comment