Sunday 3 February 2013

(035) SULTAN ABDUL JALIL III@RAJA BUJANG - RAJA JOHOR-RIAU VII (1623-1677M)

1623M
Setelah SULTAN ABDULLAH MA'AYAT SHAH mangkat, Laksamana Tun Abdul Jamil (Orang Besar Johor-Riau) yang paling berkuasa ketika itu telah mengambil kuasa Bendahara Johor-Riau, lalu melantik RAJA BUJANG menjadi RAJA JOHOR-RIAU dengan gelaran SULTAN ABDUL JALIL SHAH III dengan syarat RAJA BAJAU IBNI ALMARHUM SULTAN MA'AYAT SHAH (usia 2 tahun) hendaklah diakui oleh SULTAN ABDUL JALIL SHAH III@RAJA BUJANG sebagai pewaris tahkta Johor-Riau selepas baginda. 

1636M
SULTAN ISKANDAR MUDA (RAJA ACEH KE-22) telah mengangkat menantunya RAJA MUGHAL IBNI SULTAN AHMAD (PUTERA PAHANG DI ACEH) menjadi RAJA ACEH (KE-23) dengan gelaran SULTAN ISKANDAR THANI. Sejak itu, hubungan PAHANG-ACEH menjadi semakin baik kerana Raja Aceh itu menganggap Pahang di bawah takluk baginda.  

Tidak diragui bahawa ORANG BESAR BEREMPAT PAHANG yang diketuai oleh SERI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA I di ULU PAHANG telah menjalinkan hubungan baik dengan SULTAN ISKANDAR THANI - RAJA ACEH.

1638M
SULTAN ABDUL JALIL SHAH III@RAJA BUJANG (RAJA JOHOR-RIAU) tidak begitu suka hubungan baik antara PAHANG-ACEH. Oleh itu, baginda telah menghantar angkatan perang menyerang Pahang (Hilir Pahang) sehingga ramai Orang Besar dan Pahlawan Pahang, serta rakyat-jelata terbunuh, dan menderita kesusahan.

Dipercayai juga ULU PAHANG di bawah pemerintahan SERI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA I tidak terjejas oleh serangan angkatan perang Johor ini bukan sahaja disebabkan lokasi yang jauh di pedalaman Pahang, dan melalui perjalanan yang sukar dan berbahaya, tetapi benteng pertahanan Ulu Pahang yang cukup kuat, terutamanya ANGKATAN PERANG JELAI .

No comments:

Post a Comment